Khamis, 5 Disember 2013

[KISAH TAULADAN]-KISAH AHLI IBADAH YANG SERING MURUNG
Unknown7:00 PG 0 comments

KISAH AHLI IBADAH YANG SERING MURUNG


(sekadar gambar hiasan)
Abu Yazid Al Busthami adalah seorang pelopor sufi, pada suatu hari beliau pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu.

"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tidak pernah terlepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji.

Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki , Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"Sang Guru menjawab sederhana,"Perbaiki penampilanmu dan ubahlah ekspresi wajahmu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria.

Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya."

Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh.

Alhamdullilah sesudah itu ia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah.Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

(إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ)


"Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan mencintai keindahan."

Namun demikian tidak bererti Islam mengajarkan kemewahan.Tetapi agama Islam mengajar penganutnya bersikap bersederhana dalam setiap hal termasuk dalam penampilan diri.Aspek bersederhana ini pernah digambarkan oleh Rasulullah SAW didalam hadis yang bererti:

Bersabda Rasulullah SAW-“Sebaik-baik perkara adalah tengah-tengahnya (sederhana).” (Hadis riwayat Baihaqi) 


Baik dalam berpakaian, menghiasi tubuh mahupun dalam pelbagai aspek kehidupan.Rasulullah SAW sendiri sentiasa mengenakan diri Baginda dengan jubahnya seringkali sudah luntur warnanya tapi senantiasa bersih dan kemas.

Sayyidina Umar bin Khattab RA walaupun jawatannya sebagai seorang kalifah umat Islam,Beliau menhiasi dirinya dengan pakaiannya yang sangat sederhana.Tetapi penampilanya selalu dijaga agar sentiasa dalam keadaan kemas dan rapi.

Sikapnya ramah, wajahnya senantiasa mengukir senyuman cinta.Raut wajahnya berseri tanda manifestasi kedekatannya dengan Allah SWT.

By-(EXTRO Publication) -3-I E-MAGAZINE COLUMNIST-




In Category :
{TERBITAN} EXTRO PUBLICATIONS COLUMNIST 3-I E-MAGAZINEFacebook and Twitter

0 comments

Catat Ulasan

PAPARAN POPULAR

JOM!!! BERFORUM

.