Sabtu, 3 Mei 2014

MASA OH MASA
Syabab Assuffah12:53 PG 0 comments

  MASA OH MASA 
Bersama kolumnis 3-I: Mazihah Abd.Rahim


  Pejam celik pejam celik.Pantasnya masa berlalu tanpa menunggu urusan manusia.Persoalannya,bagaimanakah kita mengurus masa ?sudah sempurnakah ? kata Imam Hassan Albanna “Kewajiban kita lebih banyak daripada masa yang kita ada “.Ramai orang tahu betapa pentingnya masa sehingga masa dianggap emas tetapi masih ramai juga manusia yang tidak menyedari sebenarnya mereka telah banyak membuang masa.Rasululllah SAW telah berpesan,bagaimana memanfaatkan masa dalam lima keadaan iaitu:

1-Masa muda sebelum tua

2-Masa sihat sebelum sakit

3-Masa kaya sebelum miskin

4-Masa lapang sebelum sibuk

5-Masa hidup sebelum mati

  Masa adalah amanah Allah SWT un tuk kita.Semuanya bergantung pada  kita untuk mengurus masa yang ada sama ada digunakan untuk kearah kebaiikan  atau sebaliknya.Orang yang bijak tidak akan mensia-siakan peluang yang ada.Mereka mempuyai matlamat yang hendak dicapai.Hidup mereka da destinasi yang hendak dituju.Menurut Imam Al  Syahid Hassan Albanna “Masa itu adalah kehidupan “ Hal ini bermakna, mereka yang membuang masa bererti membuang kehidupan.Maka hidupnya seperti tiada erti dan nilai tersendiri.

( Al Imam Hassan Al-Banna)
  Banyakkan muhasabah dalam meniti hari yang mendatang ini kerana hidup ini hanya sementara .Usahlah bersikap tangguh menangguh kerana esok belum tentu ada.Olin Miler ada menyatakan,” Jika anda ingi melihat sesuatu tugas kelihatan sungguh berat,hanya tangguh dalam melakukannya”.Manfaatkan  kesempatan yang ada untuk berbuat kebaikkan.Ingatlah tujuan utama kita dihidupkan di muka bumi ini.Tidak takutkah kita apabila setiap saat kita diperhatikan?


 Masa itu sangat penting dan orang yang tidak menghargai masa akan menghadapi kerugian besar di dalam hidupnya.Di dalam Al-Quraan  berdasarkan surah Al-Asr ayat 1 hingga 3 ada menyebut.

[1] Demi Masa![2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian [3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar


Ayat diatas jelas menyebut dengan jelas menunjukkan betapa pentingnya menghargai masa.Orang yang beriman tidak lalai dalam mengurus masa .Mereka awalnya bertungkus –lumus dalam membuat persediaan menuju ke alam akhirat.Oleh itu,bertindaklah segera dalam melakukan mal agar hidup tidak menjadi sia-sia.Sesungguhnya setiap apa yang kita lakukan didunia akan dipersoalkan oleh Allah SWT di akhirat kelak.



Disediakan oleh kolumnis Majalah 3-I:Mazihah Abd.Rahim




Ahad, 20 April 2014

HATI-HATI DENGAN HATI
Syabab Assuffah8:30 PG 0 comments


Hati-hati Dengan Hati..

Bersama kolumnis 3-I ( Nurul Idayu )



 Didalam daku memandang dan cuba menembusi pandangan indah ciptaan-Nya..tiba-tiba kelihatan wajah yang amat ku kenali,berada tidak jauh dariku sedang duduk di tepi tasik menghalakan retina mata seolah-olah menembusi pusaran air yang tenang kala itu. Daku menghampirinya dan menegur dengan senyuman.


Diri : Assalamua’alaikum adik akak..buat apa kat sini-sini sorang-sorang?? Haa Syikin tengok apa yea..dari kat sana tadi lagi akak perasan..jauhnya adik akak ni mengelamun.

Syikin: Wa’alaikumussalam..ehh kak Aina..tak ada apa-apa la akak..saje tengok tasik ni. Nak tenangkan hati yang resah.

Diri: Kenapa ni sayang?? Jika Syikin tak keberatan boleh kongsi dengan akak..adik,cuba tengok tasik tu..tenang jer aliran air dia kan..kadang tak berkocak pun..macamna yea kita nak hadirkan hati kita pun camtu jugak??

Syikin: A’ah la akak..suka tengok..sebab tue tiap kali Syikin resah..Syikin datang sini..tapi kan kak, tak salu pun ia membantu..mungkin sebab diri Syikin yang selalu berfikir negatif dan ambik serius dalam setiap masalah..

Diri: (Senyum)..tidak mengapa dik..masalah itu ujian Dia untuk hamba pilihan-Nya. Ujian itu sebenarnya adalah didikan untuk kita dalam menjadi hamba-Nya yang lebih baik..ada banyak cara untuk ceriakan hati yang resah..adik nak tahu tak??

Syikin: Ermm..ujian itu didikan..=) hati ni lemahnya..sampaikan tidak terlintas pun nak fikir camtu..erm akak kongsikanlah..nak tahu..

Diri: Okey,antaranya la kan cara untuk menceriakan hati yang resah tu adalah muhasabah diri, melihat keindahan alam..macam yang syikin buat sekarang..ermm kena senyum..tak mahu masam-masam macam tadi lagi dah..=)
Boleh juga nak berehat kejap dengan tidur atau sucikan diri dengan mandi. Kena belajar tenangkan hati dengan bersabar semaksima mungkin..ini mungkin ambik masa sedikit tapi tak mengapa kita boleh cuba perlahan-lahan..

Syikin: Ya Allah..rupanya banyak lagi kan kak yang boleh di manfaatkan untuk tidak bersedih dan resah.Allah pasti sentiasa memberikan kita bahagia Cuma kita je yang sering memilih untuk bersedih..=(

  • Diri: Betul tu dik,jadi tenang-tenangkan hati untuk tetap terus bersabar semaksimum mungkin. Cuba buat anjakan paradigma, kan setiap perkara ada hikmahnya yang mana kita sendiri pun tak tahu. Juga cuba untuk amalkan membaca Al-quran sebab apa tau..ianya penawar bagi hati..akhir sekali,mohonlah  dan mengadulah pada Allah sebab Allah yang pegang hati kita.. Ketenangan dan keceriaan adalah perasaan yg Allah jatuhkan ke dalam hati manusia. Sebab itu menjadi tanggungjawab kita untuk meminta dari-Nya.=)

Syikin: Subhanallah..kak,Allah sediakan banyak sangat untuk kita kan.Ya Allah,terima kasih kerana memberiku ruang ini untuk memahami kembali tujuan kehidupanku yang sebenar. Terlalu banyak masa yang telah ku biarkan berlalu tanpa diri ini berusaha untuk lebih dekat dengan-Mu. Terima kasih juga kerana telah menghadirkan seorang kakak jua teman dalam menemani perjalananku sebagai hamba menuju kepada-Mu. Satukanlah hati kami dalam kasih sayang dan cinta-Mu. Semoga ukhwah ini Kau berkati dalam redha-Mu..aamien..

Diri: Aamien..mudah-mudahan. Sama-sama kita saling mendoakan..kerana  orang yg berkasih kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah jua.

“ Tanam tebu di halaman taman,
Agar rimbunnya sampai ke depan,
Ceriakan harimu dengan iman,
Agar Rahmat-Nya merantai kehidupan…”





Disediakan oleh kolumnis Majalah 3-I:Siti Nurul Idayu binti Rosdilah
                   high_flier114@yahoo.com.my



[DIARI AS-SUFFAH]MENGADAKAN PERSEMBAHAN SUFI RYU NINJUSTSU DAN KOMPANG FORMASI DI KARNIVAL FIESTA BELIA 1MALAYSIA
Syabab Assuffah1:29 PG 0 comments

MENGADAKAN PERSEMBAHAN SUFI RYU NINJUSTSU DAN KOMPANG FORMASI DI KARNIVAL FIESTA BELIA 1MALAYSIA


( Sufism Martial Arts Academy [SMAC] )


 18 Jamadil Akhir 1435h(18 April 2014)-Alhamdulillah,secara ulung kalinya para ikhwan Syabab As-suffah  dari pada Persatuan Jamaah Islam dan Halaqah Dakwah(JIHAD)Malaysia telah dijemput oleh pihak Majlis Belia dan Sukan Jajahan Tumpat,Kelantan untuk mengadakan persembahan pertunjukan  Seni Bela Diri Aliran Ninja  ( Sufi Ryu Ninjutsu) di Pantai Sri Tujuh Kelantan bersemperna Karnival  Fiesta Belia Satu Malaysia anjuran Majlis Belia dan Sukan,Kelantan.


  
 Pertunjukan seni bela diri  ninja itu berlansung  seawal jam 9.00pagi dan diwakili oleh lima belas ahli sufi Ryu ninjutsu daripada  Sufism Martial Arts Academy(SMAC).Sehubungan dengan itu,melalui persembahan  ini teryata  memberi satu input  dan gambaran yang baru kepada pengunjung yang hadir  tentang seni bela diri ninja yang ternyata masih baru didalam dunia seni bela diri  di Malaysia khusunya.Dan rata-rata penonton yang menyaksikan menunjukkan reaksi terhibur dengan aksi-aksi dan adengan-adengan yang dipamerkan oleh  para Sufi Ryu Ninjutsu.




Pada sebelah malam pulanya, para Syabab As-suffah  diberi sekali lagi pengiktirafan oleh Pihak Majlis Belia dan Sukan untuk  membuat persembahan Seni Kompang Formasi bagi menyerikan majlis pada malam itu.Persembahan ini turut disertai oleh lima belas ahli Syabab As-suffah yang begitu bersemangat walaupun menghadapi kesuntukan masa  untuk membuat persiapan tetapi berkat pertolonngan dari Allah SWT semuanya berjalan lancar dan dengan jayanya.Selain itu,majlis pada malam itu ditutupi dengan lantunan Selawat dan Salam buat Baginda Rasulullah SAW yang dialunkan juga oleh para Syabab  As-suffah yang secara tidak lansung hal ini menjadi satu medium dakwah melalui mengeksposkan kesenian dan kebudayaan.




Justeru itu,kami mewakili pihak Jamaah Islam dan Halaqah Dakwah(JIHAD)Malaysia dan daripada  Sufism Martial Arts Academy(SMAC)  mengucapkan sekalung ucapan ribuan terima kasih kepada pihak Majlis Belia dan Sukan  Khususnya  jajahan Tumpat,Kelantan diatas implementasi kerjasama yang baik ini.Semoga usahasama in diberkati Allah SWT dan dapat diteruskan pada masa akan  datang.~iNSYAALLAH~.

~Video Persembahan Sufi Ryu Ninjutsu:Klik disini~  

By: Jihad Publication


Isnin, 14 April 2014

[GLOBAL]MENGKAJI TENTANG WUDHU MEMBERI SINAR HIDAYAH KEPADA PROFESOR
Syabab Assuffah12:18 PG 0 comments


MENGKAJI TENTANG WUDHU MEMBERI SINAR HIDAYAH KEPADA PROFESOR

 Prof Leopold Werner von Ehrenfels, seorang psikiater dan sekaligus neurology dari Austria, menemui sesuatu yang menakjubkan terhadap wudhu. Ia mengemukakan satu fakta yang sangat mengejutkan. Bahawa pusat-pusat saraf yang paling peka dari tubuh manusia ternyata berada di sebelah dahi, tangan, dan kaki. Pusat-pusat saraf tersebut sangat sensitif terhadap air segar. Dari sini ia menemui hikmah di sebalik wudhu yang membasuh pusat-pusat saraf tersebut. Malah ia mencadangkan agar wudhu bukan hanya milik dan kebiasaan umat Islam, tetapi untuk umat manusia secara keseluruhan.
Dengan sentiasa membasuh air segar pada pusat-pusat saraf tersebut, maka bererti orang akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat sarafnya. Pada akhirnya Leopold memeluk agama Islam dan mengganti fakta nama menjadi Baron Omar Rolf Ehrenfels.
(sekadar gambar hiasan)
Hikmah Wudhu
Ulama Fekah juga menjelaskan hikmah wudhu sebagai bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan fizikal dan rohani. Anggota badan yang dibasuh dalam air wudhu, seperti tangan, kawasan muka termasuk mulut, dan kaki memang paling banyak bersentuhan dengan benda-benda asing termasuk kotoran. Kerana itu, wajar kalau anggota badan itu yang harus dibasuh. Ulama tasawuf menjelaskan hikmah wudhu dengan menjelaskan bahawa anggota badan yang dibasuh air wudhu memang daerah yang paling sering berdosa. Kita tidak tahu apa yang pernah diraba, dipegang, dan dilakukan tangan kita. Banyak pancaindera tersimpul di bagian muka.
Berapa orang yang jadi korban setiap hari dari mulut kita, berapa kali berbohong, memaki, dan membicarakan aib orang lain. Apa saja yang dimakan dan diminum. Apa saja yang baru diintip mata ini, apa yang didengar oleh telinga ini, dan apa saja yang baru dicium hidung ini? Ke mana sahaja kaki ini berjalan setiap hari? Tegasnya, anggota badan yang dibasuh dalam wudhu ialah anggota yang paling berisiko untuk melakukan dosa.Fakta Organ tubuh yang menjadi anggota wudhu disebutkan dalam ayat al-Maidah [5]:6, adalah wajah, tangan sehingga siku, dan kaki sehingga hujung kaki.
Dalam hadis riwayat Muslim juga dijelaskan bahawa, air wudhu mampu mengalirkan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh mata, hidung, telinga, tangan, dan kakinya, sehingga yang berkaitan bersih dari dosa. Kalangan ulama melarang mengeringkan air wudhu dengan kain kerana dalam redaksi hadis itu dikatakan bahawa proses pembersihan itu sampai titisan terakhir dari air wudhu itu (ma’a akhir qathr al-ma’).
Wudhu dalam Islam masuk di dalam Bab al-Thaharah (penyucian rohani), seperti halnya tayammum, syarth, dan mandi junub. Tidak disebutkan Bab al-Nadhafah (pembersihan secara fisik). Rasulullah SAW selalu berusaha mempertahankan keabsahan wudhunya. Yang paling penting dari wudhu ialah kekuatan simboliknya, yakni memberikan rasa percaya diri sebagai orang yang ‘bersih’ dan setiap waktu dapat menjalankan ketaatannya kepada Tuhan, seperti mendirikan solat, menyentuh atau membaca mushaf Al-Quran.Fakta Wudhu sendiri akan menghalang diri untuk menghindari apa yang secara spiritual merosak citra wudhu. Dosa dan kemaksiatan berkontradiksi dengan wudhu.
Cara Wuduk Rasulullah S.A.W.
Dari Abdullah bin Zaid bin Aasim al-Ansariy r.a, beliau telah ditanya: “Tunjukkan kepada kami cara Rasulullah S.A.W berwuduk.. Maka beliau pun meminta sebekas air, lalu menuang sedikit air ke atas tapak tangan dan membasuhnya sebanyak tiga kali. Kemudian beliau memasukkan tangan ke dalam bekas untuk mencedok air dengan tangannya dan berkumur-kumur serta memasukkan air ke dalam hidung dengan air yang sama sebanyak tiga kali. Kemudian beliau mencedok air sekali lagi lalu membasuh muka sebanyak tiga kali. Selepas itu beliau mencedok lagi dengan tangannya lalu membasuh tangan hingga ke paras siku dua kali. Kemudian beliau mencedok lagi lalu menyapu kepala dalam keadaan menyapu tangannya dari arah depan kepala ke arah belakang dan menyapu tangannya kembali ke arah depan kepala, kemudian beliau membasuh kedua kakinya hingga ke paras buku lali. Selepas itu beliau berkata: Beginilah cara Rasulullah s.a.w mengambil wuduk .”
Huraian
Wudhuk yang sempurna akan mendapat kekhusyukan dalam sembahyang. Sembahyang yang dimaksudkan ialah sembahyang yang mampu menegah seseorang itu daripada melakukan kerja-kerja yang keji dan mungkar kerana wudhuk itu bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran najis dan hadas sedangkan sembahyang pula dapat membersihkan diri daripada sifat-sifat mazmumah kerana sembahyang adalah merupakan kafarat (memadamkan) dosa-dosa yang telah lalu, selagi seseorang itu tidak melakukan dosa-dosa besar.
Wallahu’alam.
Sumber: http://www.queachmad. com


BY:JIHAD PUBLICATION

Ahad, 26 Januari 2014

PERSATUAN JEMAAH ISLAM DAN HALAQAH DAKWAH ( JIHAD ) MALAYSIA
Syabab Assuffah6:32 PG 1 comments

MUQADDIMAH


PERSATUAN JEMAAH ISLAM & HALAQAH DAKWAH 
(JIHAD) MALAYSIA.


Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Segala Puji-Pujian Bagi ALLAH Pemilik Sekalian Alam.
Selawat dan Salam atas junjungan kita 
Sayyidina 
Mursyidil Kamil Rasulullah SAW.

SEKILAS PANDANG
 Banyak jemaah di dunia yang tumbuh dengan membawa ideologi perjuangan yang tersendiri khususnya di nusantara yang rata-rata mendukung bendera syiar dalam skala yang lebih menjurus kepada keilmuan semata-mata sehingga perdebatan demi perdebatan seringkali dianjurkan dalam membahaskan posisi pengetahuan mereka mengikut perspektif diri masing-masing.
  Dari dulu sehingga sekarang, perbahasan tentang isu & hukum yang sama tidak pernah selesai malah semakin menemui ranjau yang membuntukan. Mangsanya adalah masyarakat awam yang keliru di sempadan amal untuk memilih cara hidup beragama sehingga di kalangan mereka mengeluh bingung memikirkan betapa agama itu sangat susah sekali untuk diamalkan. Kesudahannya mereka lari dari agama yang berpunca dari kemaharajalelaan & percakaran golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai ulama'.

KENALI PERSATUAN JEMAAH ISLAM DAN HALAQAH DAKWAH ( JIHAD )

JIHAD adalah singkatan dari Jemaah Islam dan Halaqah Dakwah iaitu (J) singkatan perkataan Jemaah, (I) singkatan perkataan Islam, (HA) singkatan perkataan Halaqah dan (D) singkatan perkataan Dakwah. 
               
Perkataan JEMAAH berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud Persatuan. Skala Jemaah di sini lebih memfokuskan kepada Komuniti masyarakat majmuk yang beragama ISLAM. Perkataan HALAQAH juga berasal daripada perkataan Arab yang membawa maksud Kumpulan atau sinonimnya USRAH. Dalam terjemahannya di sini lebih memberi pengertian kepada kumpulan pergerakan DAKWAH.  
                
( Syeikh Dr. Wan Muhammad Khari Bin Haji Wan Ismail )
[ PENGASAS PERSATUAN JIHAD ]
Kesimpulannya, maksud PERSATUAN JEMAAH ISLAM DAN HALAQAH DAKWAH dapat dirumus sebagai Wadah Penyatuan dan Perpaduanyang berasaskan Ukhuwwah dan Silaturrahim sesama umat Islam melalui Penyelidikan dan Pembangunan Sains Dakwah yang berlandaskan Iktiqad Ahlus Sunnah wal Jama’ah sebagai ukuran dan pegangan terhadap Kesatuan dan Pergerakan Alternatif umat Islam di Malaysia.
               
Alhamdulillah, JIHAD Malaysia telah berjaya DIDAFTARKAN secara RASMI dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia.

Logo JIHAD Malaysia

















Lencana JIHAD Malaysia

















Bendera JIHAD Malaysia

















Surat Kelulusan daftar JIHAD Malaysia

















Sijil JIHAD Malaysia

















Keahlian JIHAD Malaysia kini dibuka untuk pendaftaran

















Untuk Maklumat lanjut tentang (JIHAD) Dan mengdaftar Ahli Klik:http://jihadmalaysia.blogspot.com

(LOKASI KE RAUDHAH AS-SUFFAH)





Ahad, 12 Januari 2014

-PROGRAM TERKINI-(MAULIDUL RASUL -RIYADAH AR-RUKYA-)
Syabab Assuffah3:46 PTG 0 comments


:: PROGRAM TERKINI 1435HIJRIAH ::( MAJLIS AR-RU,YA)

Bersempena Hadirnya Bulan Rabiulawal yaitu BULAN kelahiran KEKASIH kita BAGINDA NABI MUHAMMAD SAW.Program MAJLIS RIYADAH AR-RU,YA akan diadakan di RAUDAH AS-SUFFAH.Program ini terbuka kepada sekalian UMAT RASULULLAH SAW Muslimin dan Muslimat yang MENCINTAI RASULULLAH SAW.Di dalam PROGRAM ini Para MUHIBBIN RASULULLAH SAW akan dibekalkan Dengan AMALAN-AMALAN Khusus yang menjadi AMALAN Para Ulama Silam Bagi MENGABULKAN hajat mereka untuk bertemu baginda RASULULLAH SAW didalam MIMPI mereka.
----------------------------------------------------------------------------------------------
PENYERTAAN:
TERBUKA KEPADA seluruh MUSLIMIN ( UNTUK MENGIKUTI SEPENUH MASA atau SEPARUH MASA)

TARIKH:17-24 JANUARI 2014
(BERSAMAAN 15-22 RABIULAWAL 1435 H )-7 hari 6 malam bagi yang mahu mengikuti sepenuh masa-

BERTEMPAT: RAUDAH AS-SUFFAH
Lot 794 Kutan Hilir,16250 Wakaf Bharu,
Kelantan Darul Naim,Malaysia(BELAKANG MASJID WAN ALI KUTAN)

PENGDAFTRAN/PERTANYAAN LANJUT HUBUNGI/SMS:
019-2675 838
012-9582 286
014-5312 317
019-9458 063

PENGDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!!!

(Bagi yang hanya Mahu mengikuti Separuh Masa boleh hubungi No. yang diberikan untuk berbincang mengenai masa..HARAP MAKLUM)
----------------------------------------------------------------------------------------------
( Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: “ Barangsiapa yang pernah melihat aku dalam mimpinya, bererti dia benar-benar melihatku. Sesungguhnya syaitan tidak boleh menjelma dengan rupaku “. { Jami’e As-Soghir Imam Suyuthi : 8688 ) –HADIS HASSAN SAHIH )

Rabu, 1 Januari 2014

[ MOTIVASI ] AKU DAN MATLAMAT
Syabab Assuffah7:04 PG 0 comments

 {MOTIVASI}


AKU DAN MATLAMAT

MATLAMAT?Adakah aku mempuyai  matlamat?Jika ya,Apakah matlamat Aku?Sahabat,tenangkan sejenak fikiran anda?Luangkan sedikit masa anda untuk memikirkan satu unsur yang amat berkaitan dengan kesempurnaan,kecemerlangan hidup anda.Berkomunikasilah dengan diri anda dengan menjawab persoalan tersebut



Matlamat ialah sasaran atau sesuatu yang hendak dicapai oleh seseorang individu.Persolannya,adakah anda mempuyai matlamat?! Sebelum anda menjawab persoalan ini,perlu diketahui segala tingkahlaku dan tindakan manusia  berarahkan untuk merialisasikan matlamat keperluan masing-masing.

-Matlamat mempuyai dua sifat- :

Pertama : Matlamat Tidak Sedar
Kedua    : Matlamat sedar

  Apakah yang dimaksudkan matlamat tidak sedar dan
matlamat sedar?Matlamat Tidak Sedar,seumpama matlamat anda makan tengahari untuk mengeyangkan perut.Makan bermatlamat untuk menghilangkan lapar(keperluan fisiologi ) serta mendapatkan tenaga.Ini bermaksud Matlamat Tidak Sedar terbentuk tanpa anda sedari dan tidak dirancang.Manakala matlamat sedar hasil daripada komunikasi  didalam diri anda sendiri secara sedar dan dirancang pembentukannya.Contoh,anda meletakkan matlamat 10A dalam SPM.

  Apakah matlamat Aku?Tanyalah diri anda dengan
teliti,selongkarlah perkara ini dengan berhati-hati,mencari matlamat sedar diri anda sendiri.Adakah anda juga begitu?!Sahabat,cuba senaraikan semua matlamat hidup anda dengan serta merta,sekiranya anda benar mahu membangunkan diri anda kearah kecemerlangan!Adakah matlamat anda bersifat tepat ,jelas dan harmonis?

  Tepat! Tepat maksud pembinaan matlamat hidup anda adalah bersesuaian dengan keadaan,keperluan,kekuatan dan kelemahan diri anda.Matlamat anda juga bertepatan dengan kecenderungan  dan minat anda.Unsur ini penting bagi memastikan anda tidak merasa jemu dan membuatkan anda berasa semangat.Contohnya aku ingi n menjadi seorang Doktor kerana minatku dalam bidang biologi.

 
Jelas! Matlamat matlah berbeza dengan angan-angan.Matlamat jauh dari  unsur kekaburan dan khayalan.Matlamat mestilah bersifat realistik,boleh diukur dan dijelaskan dengan terperinci.Kejelasan matlamat menjauhkan diri anda dari kehilangan arah dan mengatur strategi bagi merealisaikan matlamat anda.Sebagai contoh  matlamat Aku pada  tahun ini ingin mendapat  A dalam semua subjek.

  Harmonis! Matlamat yang anda bina ini pastikan itu tidak menekan jiwa dan metal anda.Matlamat anda bersifat sederhana dan mampu dicapai dan bersifat tenang.Kepentingan unsur ini ,matlamat yang anda bentuk dapat dicapai dengan sempurna  dan dengan keseluruhan tanpa ada kecacatan.Ini juga dapat mengelakkan anda berasa tertekan dan kecewa.Namun,keharmonian matlamat tidak bermaksud anda tidak boleh membina matlamat yang tinggi atau besar.

 
Ketiga-tiga unsur ini membantu diri anda untuk menyusun matlamat anda gar lebih bersisitematik dan menyeronokkan. Dan apa yang paling penting adalah berusaha merangka  dan melaksanakan strategi.Bukan sekadar membina matlamat.


(E-magazine Majalah 3-i) Edisi Safar

PAPARAN POPULAR

JOM!!! BERFORUM

.