Ahad, 20 April 2014

HATI-HATI DENGAN HATI
Syabab Assuffah8:30 PG 0 comments


Hati-hati Dengan Hati..

Bersama kolumnis 3-I ( Nurul Idayu )



 Didalam daku memandang dan cuba menembusi pandangan indah ciptaan-Nya..tiba-tiba kelihatan wajah yang amat ku kenali,berada tidak jauh dariku sedang duduk di tepi tasik menghalakan retina mata seolah-olah menembusi pusaran air yang tenang kala itu. Daku menghampirinya dan menegur dengan senyuman.


Diri : Assalamua’alaikum adik akak..buat apa kat sini-sini sorang-sorang?? Haa Syikin tengok apa yea..dari kat sana tadi lagi akak perasan..jauhnya adik akak ni mengelamun.

Syikin: Wa’alaikumussalam..ehh kak Aina..tak ada apa-apa la akak..saje tengok tasik ni. Nak tenangkan hati yang resah.

Diri: Kenapa ni sayang?? Jika Syikin tak keberatan boleh kongsi dengan akak..adik,cuba tengok tasik tu..tenang jer aliran air dia kan..kadang tak berkocak pun..macamna yea kita nak hadirkan hati kita pun camtu jugak??

Syikin: A’ah la akak..suka tengok..sebab tue tiap kali Syikin resah..Syikin datang sini..tapi kan kak, tak salu pun ia membantu..mungkin sebab diri Syikin yang selalu berfikir negatif dan ambik serius dalam setiap masalah..

Diri: (Senyum)..tidak mengapa dik..masalah itu ujian Dia untuk hamba pilihan-Nya. Ujian itu sebenarnya adalah didikan untuk kita dalam menjadi hamba-Nya yang lebih baik..ada banyak cara untuk ceriakan hati yang resah..adik nak tahu tak??

Syikin: Ermm..ujian itu didikan..=) hati ni lemahnya..sampaikan tidak terlintas pun nak fikir camtu..erm akak kongsikanlah..nak tahu..

Diri: Okey,antaranya la kan cara untuk menceriakan hati yang resah tu adalah muhasabah diri, melihat keindahan alam..macam yang syikin buat sekarang..ermm kena senyum..tak mahu masam-masam macam tadi lagi dah..=)
Boleh juga nak berehat kejap dengan tidur atau sucikan diri dengan mandi. Kena belajar tenangkan hati dengan bersabar semaksima mungkin..ini mungkin ambik masa sedikit tapi tak mengapa kita boleh cuba perlahan-lahan..

Syikin: Ya Allah..rupanya banyak lagi kan kak yang boleh di manfaatkan untuk tidak bersedih dan resah.Allah pasti sentiasa memberikan kita bahagia Cuma kita je yang sering memilih untuk bersedih..=(

  • Diri: Betul tu dik,jadi tenang-tenangkan hati untuk tetap terus bersabar semaksimum mungkin. Cuba buat anjakan paradigma, kan setiap perkara ada hikmahnya yang mana kita sendiri pun tak tahu. Juga cuba untuk amalkan membaca Al-quran sebab apa tau..ianya penawar bagi hati..akhir sekali,mohonlah  dan mengadulah pada Allah sebab Allah yang pegang hati kita.. Ketenangan dan keceriaan adalah perasaan yg Allah jatuhkan ke dalam hati manusia. Sebab itu menjadi tanggungjawab kita untuk meminta dari-Nya.=)

Syikin: Subhanallah..kak,Allah sediakan banyak sangat untuk kita kan.Ya Allah,terima kasih kerana memberiku ruang ini untuk memahami kembali tujuan kehidupanku yang sebenar. Terlalu banyak masa yang telah ku biarkan berlalu tanpa diri ini berusaha untuk lebih dekat dengan-Mu. Terima kasih juga kerana telah menghadirkan seorang kakak jua teman dalam menemani perjalananku sebagai hamba menuju kepada-Mu. Satukanlah hati kami dalam kasih sayang dan cinta-Mu. Semoga ukhwah ini Kau berkati dalam redha-Mu..aamien..

Diri: Aamien..mudah-mudahan. Sama-sama kita saling mendoakan..kerana  orang yg berkasih kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah jua.

“ Tanam tebu di halaman taman,
Agar rimbunnya sampai ke depan,
Ceriakan harimu dengan iman,
Agar Rahmat-Nya merantai kehidupan…”





Disediakan oleh kolumnis Majalah 3-I:Siti Nurul Idayu binti Rosdilah
                   high_flier114@yahoo.com.my



In Category :
{TERBITAN} EXTRO PUBLICATIONS COLUMNIST 3-I E-MAGAZINEFacebook and Twitter

0 comments

Catat Ulasan

PAPARAN POPULAR

JOM!!! BERFORUM

.