Sabtu, 28 Disember 2013

[PENGAIL FAQIR]-DIARI SEORANG PERINDU
Unknown7:36 PG 1 comments

-PENGAIL FAQIR-


DIARI SEORANG PERINDU


5.00PM:
 Angin sempoi-sempoi lembut menyentuhi badanku, sentuhannya membelahi potongan rambutku,membuatkan rambutku yang disikat tengah berkusau-kusau seperti lalang ditiup angin. Rambutku mesti disikat tengah,itulah yang diajarkan arwah ibu dulu. Teringat aku akan kata-kata ibuku”Menyikat rambut dengan belah tengah itu sunnah anakku,kita tidak mampu hendak berjuang hanya mengikut sunnah adalah salah satu bukti cinta kita pada "Kekasih" ”. Kekasih!!! itulah Rasullullah S.A.W yang aku maksudkan, Pembela dan Pemyampai Agama Islam.

  Ketenangan yang dapat aku rasakan tatkala berada disawah pada hari ini.Ditambahkan pula,dengan keadaan alam yang Allah Azza Wajalla ciptakan di kawasan sawah,angin-angin meniup pepohon, kicauan burung-burung yang bermain di celah-celah padi ditambahkan lagi dengan keadaan langit yang mendung.Ya Allah sungguh indah ciptaanMU ini. Keadaan  yang cukup sempurna untuk buat aku mengelamun.

Tiba-tiba...
Aku dikejutkan oleh seorang pesawah daripada arah belakang.
Pesawah: Assalamualaikum nak,hai buat apa kat sini petang-petang ni?

Aku: Waalaikummussalam,Oh..Pak Bilal,hehe..tak ada la.saja duduk kat sini sekejap,sambil ambil angin petang yang nyaman dan sungguh tenang.Untuk  hilangkan stress sikit.hehehe(sambil mata memerhatikan sesusuk tubuh yang berada didepanku sekarang,sesusuk tubuh yang sederhana dan penuh comot dengan tanah liat dibadan dan seluarnya,sesusuk tubuh yang baru sahaja selesai bersawah.Hah! Inilah Bilal kampungku, siapa tidak kenal dengan  beliau,orangnya tawadduk dan bersederhana,walaupun sudah tua tetapi masih mampu istiqomah ke sawah dan juga ke masjid).

Pesawah: Mencari ketenangan? Tenang ke?(sambil senyum).Anak,hendak tahu tak apa lagi yang mampu membuatkan kita tenang selain ini?.

Aku: Hehe...boleh jugak. apa tu?kataku(dengan nada yang agak serius untuk mengetahui).

Pesawah: Dengan melihat wajah Kekasih dan maksud Kekasih yang Pakcik maksudkan disini bukan awek-awek hang tau, Kekasih nie adalah Nabi kita dan Junjungan kita NABI Muhammad  S.A.W  tatatkala kita dapat melihat wajahnya hancur segala kebatilan,hilanglah segala keresahan,hilanglah sifat mecintai duniawi.ALLAH! sungguh indah dan beruntung bagi sesiapa yang dapat menatap wajahNYA tidak kira dalam terjaga mahupun didalam  mimpi.Senyuman Baginda SAW mampu membuatkan hatimu damai,keresahanmu hilang diganti kedamaian. ALLAH! wahai anakku cintailah Baginda SAW,carilah wasilahmu,carilah cara untuk dirimu sentiasa didalam pandangan Baginda SAW.Anak tahu bagaimana bentuk tubuh badan NABI MUHAMMAD S.A.W? (sambil memegang bahuku).

Aku: Emm..oo..terima kasih Pak Cik,emm jujurnya saya tak tahu.(sambil wajahku bertukar malu dengan kata-kata Pak Bilal).

Pesawah: emm..tak pa jangan malu-malu belajar dan terus belajar.Nanti balik cari buku Biografi Baginda,dan baca...dalam buku tu ada perihal bentuk tubuh badan Baginda.Baiklah lah ingat pesan Pak Cik ni.Sekarang,dah pukul 6.30 petang nie,pak cik balik dulu ye dan jangan balik lambat,mengelamun jangan lama-lama. Sekejap lagi pergi masjid solat maghrib bersama.boleh kita sambung bual.Satu lagi,sekejap lagi pergi awal tau,tolong laungkan azan, ganti Pak Cik.. Assalamualaikum.

Aku: InsyaALLAH...Waalaikum mussalam.(sambil senyum)


9.00PM:
Setelah pulang daripada masjid terus aku masuk bilik.Dari maghrib sampai sekarang,hatiku masih tertanya-tanya. Bagaimanakah bentuk tubuh badan Baginda SAW? Teringat kata-kata pesawah tadi semasa berborak selepas solat maghrib.Kata beliau”Benda kebaikan jangan kita tangguhkan,nak buat terus buat,jangan tunggu lama-lama,kalau tidak benda tu lama-lama kita tidak akan buat”.
Terus aku bangun daripada katil dan menggagahi diri untuk ke bilik adikku dan meminjam buku ini(BIOGRAFI RASULLULLAH SALLALLAHU ALAYHI WASALLAM) karya Rusydi Ramli Al-Jauhari.


 Aku menatapi buku itu,sehelai demi sehelai aku mencari,sehinggalah terjumpa sebuah hadis perihal bentuk tubuh badan Baginda SAW.Ya, inilah yang aku cari.Aku terbaca sebuah Hadis Baginda SAW.


Maksudnya: Diceritakan oleh Abu Raja’ Qutaibah bin Said daripada Malik bin Anas,daripada Rabi’ah bin Abi Abdul Rahman, daripada Anas bin Malik bahawa sesungguhnya dia mendengar,”sesungguhnya Rasullullah tidak terlalu tinggi, tidak juga terlalu rendah, kulitnya tidak terlalu putih melepak,tidak juga terlalu hitam, rambutnya tidak terlalu kerinting, tidak juga terlalu lurus dan ALLAH melantikNYA sebagai rasul ketika umurNYA 40 tahun, maka beliau berada di makkah 10 tahun, di madinah 10 tahun,dan wafatnya ketika berumur 60 tahun, di kepala dan janggutnya tidak melebihi 20 helai uban.- riwayat bukhari dan muslim-.


“Rasullullah S.A.W adalah seorang lelaki yang berperwatakan sederhana, bahunya bidang, Rambutnya yang lebat mencapai cuping telinganya,bila baginda mengenakan pakaian merah, tiada seorang pun yang pernah aku lihat lebih tampan daripadanya.

(Riwayat oleh Muhammad bin Bashar Al-‘Abdi, dari Muhammad bin Ja’far, dari Syu’bah, dari Abi Ishrad, yang bersumber dari Al-Bara bin Azib r.a)


 YA ALLAH..Sungguh indahnya kekasihMU..Jadikanlah aku seorang umatNYA yang bertuah dan dapat menatap wajah BAGINDA..Amien..terus aku berdoa berulang-ulang kali selepas mengetahui bentuk tubuh baginda. YA RASULLULLAH SAW.. sungguh indah mencintaimu,betapa ruginya umat yang melupakanmu...terusku tidur dengan buku ini sambil mengalir laju airmata ini.






BERSAMA KOLUMNIS: ISTIQOMAH TASBIH















By-(EXTRO Publication) -3-I E-MAGAZINE COLUMNIST



{TERBITAN} EXTRO PUBLICATIONS COLUMNIST 3-I E-MAGAZINEFacebook and Twitter

1 ulasan:

  1. Tip of the World - Titanium Shift knob - ATITIA
    i, microtouch trimmer titanium titanium pry bar shift knob, black, titanium shift knob, white, babyliss titanium flat iron titanium welding titanium shift, blue, gray, and titanium plate blue. All new. $21.

    BalasPadam

PAPARAN POPULAR

JOM!!! BERFORUM

.